کد خبر: ۴۲۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰

مقایسه برلیانس کراس با ساندرو استپ وی+ مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو برلیانس کراس و ساندرو استپ وی در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنید.
به گزارش خودروکار، در این گزارش قصد داریم به مقایسه برلیانس کراس و ساندرو استپ وی بپردازیم   تا برای انتخاب یکی از آن‌ها که هر دو در خط تولید پارس خودرو هستند اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دهیم.

معرفی ساندرو استپ وی و برلیانس کراس
یکی از کراس‌اوورهای کوچکی که در بازار کشورمان مشتریان زیادی را برای خود دست‎وپا کرده برلیانس کراس است، که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی با نام کراسc3 از آن رونمایی شد و پارس خودرو پس از آن‌که در سال ۹۵ برلیانس را با کدهای H220 ،H230 ،H320 و H330 مونتاژ کرد، تصمیم گرفت در سال ۹۶ کراسC3 را به خط تولید خود اضافه کند. C3 تفاوت چندانی با H320 ندارد و در واقع یک نسخه ارتقاء یافته از آن است.




برلیانس کراس ابتدا با موتور ۱.۵ لیتری وارد بازار کشورمان شد؛ اما مدتی بعد پارس خودرو تصمیم گرفت برای رضایت بیشتر مشتریان حجم موتور و عملکرد گیربکس را ارتقاء ببخشد، به همین منظور مدلی با موتور ۱.۶۵ لیتری و ۴ دنده‌ی اتوماتیک بهبود یافته را راهی بازارهای داخلی کرد. البته این خودرو با این مشخصات فقط در ایران تولید می‌شود.

در  سوی دیگر در خصوص تاریخچه ورود ساندرو استپ وی باید بگوییم که ابتدا مدل ساندرو آن وارد کشور شد و توانست طرفداران زیادی را نیز برای خود دست‌وپا کند. پس از موفقیت در فروش ساندرو معمولی، پارس خودرو تصمیم گرفت فیس‌لیفت جدیدی از این خودرو را با نام ساندرو استپ وی که یک هاچ‌بک قدبلند جمع‌وجور(یا به نوعی کراس‌اوور) است را وارد بازار کند. البته طراحان برزیلی که ساندرو استپ وی را برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ طراحی کردند تغییر چندانی نسبت به ساندرو معمولی در آن ایجاد نکردند.


استپ وی در حال‌حاضر تولید دومین نسل خود را آغاز کرده است؛ درحالی که در ایران کماکان نسل اول آن تولید می‌شود. شاید در این روزهایی که رنو از بازار کشورمان خارج شده است فضا برای مانور بیشتر خودروسازان چینی فراهم شده است و احتمالا همچنان شاهد حضور هرچه بیشتر آن‌ها در بازار خودروسازی کشورمان خواهیم بود.

مقایسه طراحی ساندرو استپ وی با  برلیانس کراس
مقایسه برلیانس کراس و ساندرو استپ وی از تظر طراحی را می‌توان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این مقاله دانست؛ مقایسه میان طراحی این دو خودرو را از طراحی خارجی آن‌ها آغاز می‌کنیم که با نگاهی کوتاه به هردو خودرو متوجه می‌شویم که هردو نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر خود تفاوت چندانی ندارند. ابتدا نگاهی به ساندرو استپ وی می‌اندازیم که به نظر می‌رسید فیس‌لیفت جدید باید نسبت به برادر خود تغییرات قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، اما ظاهرا طراحان رنو تمایل چندانی به نوآوری و تغییر چهره نداشته‌اند و برای بهبود چهره‌ی این محصول جدید تنها به اضافه کردن چند قطعه پلاستیکی مشکی به بدنه اکتفا کرده‌‌اند(البته لازم به ذکر است که رنو در محصولات سال خود تغییرات بسیار مثبتی داشته است که البته از این قضیه چیزی نصیب بازار ما نشده است).


 در سوی دیگر برلیانس کراس را داریم که نسبت به برادر دوقلوی خود یعنی برلیانس h320 تغییر چندانی نداشته است و شاید با تفاوت‌های کوچکی مانند ارتفاع بیشتر، رکاب جانبی و جلو پنجره‌ی متفاوت بتوان آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد.

در کل خودروی طراحی شده توسط برلیانس نسبت به رقیب از طراحی مدرن‌تر و اسپرت‌تری برخوردار است.


اکنون نوبت به بررسی شرایط طراحی داخلی و کابین این هاچ‌بک‌های قدبلند می‌رسد. جایی که ظاهرا کمپانی فرانسوی وقت زیادی برای آن صرف نکرده است و طراحی ساده و نه‌چندان هیجان‌انگیز آن در مقابل حریف خیلی حرفی برای گفتن ندارد. متاسفانه خودروسازان یا بهتر بگوییم مونتاژکنندگان کشورمان در بخش‌های زیادی از آن همان پلاستیک خشک موجود در خودروهای داخلی را استفاده کرده‌اند که از کیفیت کابین تا حد زیادی کاسته است. البته حریف چینی هم با این‌که طراحی قابل‌قبول‌تری را ارائه داده است اما استفاده از پلاستیک خشک و با کیفیت پایین که در بسیاری از خودروهای چینی در این رنج دیده می‌شود از کیفیت کابین کاسته است.


اما در کل نکاتی مانند تریم دو رنگ برلیانس کراس و طراحی مدرن داشبورد در کنار ارائه آپشن‌هایی چون صفحه نمایش لمسی و دکمه‌های هدایت‌گر روی فرمان، همگی موجب برتری این خودرو در بخش طراحی داخلی شده و آن را یک سروگردن بالاتر از رقیب فرانسوی‌ خود قرار داده است.   

مقایسه برلیانس کراس با ساندرو استپ وی از نظر فنی
اما در مورد مشخصات فنی برلیانس کراس، دو نوع موتور برای این خودرو وجود دارد یکی ۱.۵ لیتری و دیگری ۱.۶۵ لیتری که هردو ۴ سیلندر هستند. موتور با حجم پایین‌تر، توانی معادل ۱۰۳ اسب بخار دارد و گشتاور آن ۱۳۸ نیوتن بر متر است. اما توان تولیدی مدل ۱.۶۵ لیتری ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور آن ۱۵۴ نیوتن بر متر است که قدرت از طریق ۴ دنده اتوماتیک که عملکرد آن بهبود یافته است به چرخ‌ها منتقل می‌شود. مدل جدیدتر که موضوع بحث این مقاله نیز است مصرف سوخت کم‌تری هم دارد.


رقیب هم از یک موتور ۴ سیلندر با حجم ۱.۶ لیتری استفاده می‌کند،  توان ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۰ نیوتن برمتری آن هم از طریق گیربکس ۴ دنده اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل خواهد شد.

مشخصات فنی کامل استپ وی اتوماتیک و برلیانس کراس ۱.۶۵ لیتری را در جدول زیر مشاهده خواهید کرد.

مدل خودروبرلیانس کراسساندرو استپ وی 
پیشرانه ۴ سیلندر۴ سیلندر 
حجم موتور۱.۶۵ لیتر۱.۶ لیتر
حداکثر قدرت۱۱۴ اسب بخار۱۰۵ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۵۴ نیوتن بر متر۱۴۰ نیوتن بر متر
گیربکس۴ دنده اتوماتیک۴ دنده اتوماتیک
مصرف سوخت(ترکیبی)۶.۵ لیتر۸ لیتر 
شتاب صفر تا ۱۰۰۱۲.۵ ثانیه ۱۱.۵ ثانیه
حداکثر سرعت۱۷۰ کیلومتر بر ساعت۱۷۰ کیلومتر بر ساعت 



مقایسه برلیانس کراس با ساندرو استپ وی از نظر آپشن‌ها
در مورد آپشن‌های رفاهی این دو هاچ‌بک قدبلند باید بگوییم که هیچکدام بر دیگری برتری خاصی ندارد و در این بخش هردو از خودروهای کم‌آپشن محسوب می‌شوند. از معدود امکانات رفاهی برلیانس کراس می‌توان به سانروف، کروز کنترل، ورود و استارت بدون کلید و سنسور عقب اشاره کرد.


در طرف دیگر هم طراحان خودروی گران‌قیمت استپ وی هم در این زمینه چندان موفق عمل نکرده‌اند و صرفا همان امکانات موجود در سایر محصولات رنو را در این خودرو قرار داده‌اند. به عبارتی دیگر، ساندرو استپ‌وی با وجود قیمت نجومی‌اش هیچ‌گونه آپشن قابل بحثی را به سرنشینان خود هدیه نمی‌دهد. در کل شاید با اندکی اختلاف برلیانس کراس بتواند برنده این بخش از مقایسه برلیانس کراس و ساندرو استپ وی باشد.

مدل خودرو برلیانس کراس ساندرو استپ وی 
چراغچراغ مه‌شکن در جلو و عقبچراغ‌های روشن در طول روز، چراغ مه‌شکن عقب، چراغ هالوژنی در جلو
سیستم های مالتی مدیا 

سیستم صوتی با قابلیت پخشMP4،CD،MP3، ورودی USB و ۶ اسپیکر، بلوتوث

سیستم صوتی با قابلیت پخشDVD،MP3، بلوتوث، ۴ اسپیکر، USB

صفحه ی نمایش ۷ اینچی لمسی۷ اینچی لمسی 
آینهآینه‌های جانبی برقی، سانروفآینه‌های جانبی برقی دارای گرم کن
تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع اتوماتیکسیستم تهویه مطبوع دستی
صندلی ۵ صندلی، صندلی راننده ۸ حالته دستی، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته دستی، تنظیم دستی گودی کمر۵ صندلی، صندلی راننده ۴ حالته دستی، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته دستی
شیشه شیشه‌های برقیشیشه‌های برقی
سایر امکاناتسیستم ایموبلایزر، سیستم ورود و استارت بدون سوییچ، کامپیوتر سفری، میله ضربه گیر جانبیصندلی تاشو یک تکه در عقب



مقایسه ایمنی ساندرو استپ وی با برلیانس کراس
نوبت به بررسی موضوعی می‌رسد که در یک سوی آن یک خودروی چینی قرار دارد که نتیجه بررسی‌ها در مورد ایمنی آن‌ و دیگر هم‌وطنانش معمولا یکسان است، یعنی اغلب آن‌ها دارای ۵ ستاره‌ی ایمنی از موسسه‌ی CNCAP چین هستند و در سوی دیگر رقیبی فرانسوی که ظاهرا شرایط ایمنی بهتری دارد. البته در مورد خود برلیانس کراس همین سند هم وجود ندارد و تنها می‌توان به این بسنده کرد که مدل پایه‌ی آن یعنی H320 دارای ۵ ستاره ایمنی از این موسسه‌ی چینی است؛ اما متاسفانه هیچ مدرک معتبری برای اثبات همین نمرات نیز وجود ندارد که بتوان به طور قطع در مورد ایمنی آن صحبت کرد.


از سوی دیگر ساندرو استپ وی فرانسوی را داریم که گفتیم ظاهرا شرایط ایمنی بهتری را دارد و موفق به کسب نمره‌ی ۳ از موسسه EURO NCAP شده است. گرچه این نمره برای اثبات ایمنی بالای یک خودرو کافی نیست اما به نظر می‌رسد خودروی فرانسوی در این بخش کمی جلوتر باشد.


مدل خودرو برلیانس کراسساندرو استپ وی 
تجهیزات ایمنی و حفاظتکروز کنترل، سنسور عقبدکمه ضد لغزش خودرو، کروز کنترل، دوربین عقب
کیسه هوا ۲ کیسه هوا۲ کیسه هوا
سیستم ترمز ترمزABS،EBD، دیسکی خنک شوندهترمزABS، ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه ای



مقایسه برلیانس کراس با ساندرو استپ وی از نظر رانندگی
به بخش رانندگی از مقایسه برلیانس کراس و ساندرو استپ وی رسیدیم؛ کیفیت بالای ساخت و مونتاژ استپ‌وی مانند بسیاری دیگر از خودروهای فرانسوی سبب شده است تا رانندگی باکیفیتی را با آن تجربه کنید. گرچه موتور به‌کار رفته در استپ وی همان موتور ال ۹۰ و ساندرو معمولی است اما مهندسین رنو کاری کرده‌اند که با بهبود عملکرد سیستم‌های انتقال قدرت و جعبه‌دنده در دو مدل دستی و اتوماتیک ساندرو استپ وی، شاهد هندلینگ خوب، شتاب مناسب و فرمان‌پذیری بالایی باشید. ساندرو استپ وی علاوه‌بر استفاده‌های درون شهری برای رانندگی‌های طولانی و جاده‌‌ها نیز خودرویی قابل اتکا است.

اما تجربه رانندگی با برلیانس کراس را از این‌جا آغاز کنیم که این هاچ‌بک قدبلند در نسخه‌ی ۱.۵ لیتری و قدیمی‌تر خود مشکلات فراوانی را در هنگام رانندگی برای راننده ایجاد می‌کرد که خوشبختانه در مدل ۱.۶۵ لیتری تا حدود بسیار زیادی ایرادهای فنی رفع شده است. اما کماکان نمی‌توانید انتظار یک خودروی پرشتاب و اسپرت را داشته باشید.

برلیانس کراس برای استفاده‌های درون‌شهری بسیار خودروی مناسبی است. درخصوص فرمان‌پذیری، سیستم ترمزها و نرمی فرمان نیز عملکرد قابل‌قبولی دارد و در قیاس با بسیاری دیگر از خودروهای چینی موجود در بازار بهتر عمل می‌کند. در حالت کلی برلیانس برای رانندگی در جاده‌های هموار(که در ایران به سختی یافت می‌شوند) و استفاده درون شهری گزینه‌ی خوبی است و در مقابل، حریف آن استپ وی با ارتفاع بهتری که دارد برای جاده‌ها و مسیرهای ناهموار انتخاب بهتری است.

بررسی شرایط بازار
در خصوص شرایط بازار، برلیانس کراس نیز مانند ساندرو استپ وی توانسته است فروش خوبی را در بازار ایران تجربه کند. هر دو خودرو در خط تولید و مونتاژ یک کمپانی در کشورمان هستند پس وجه اشتراک زیادی دارند و از لحاظ قیمت نیز تقریبا در یک رنج قرار دارند. اما در خصوص بازار دست‌دوم شرایط ساندرو استپ وی در حال‌حاضر بهتر است. 

جمع‌بندی مقایسه برلیانس کراس با ساندرو استپ وی
 به عنوان حرف آخر در مقایسه برلیانس کراس و ساندرو استپ وی باید بگوییم که دو خودروی تقریبا نزدیک به هم هستند و انتخاب یکی از آن‌ها بسیار به سلیقه و انتظار شما از خودرو باز می‌گردد. اما از نظر طراحی خارجی، داخلی و مشخصات فنی، شواهد گویای برتری نسبی برلیانس چینی نسبت به ساندرو فرانسوی است. از سوی دیگر رنو به کیفیت بالای مونتاژ محصولات خود در بازار ایران مشهور بوده و طی سال‌های اخیر رضایت بخش کثیری از مشتریان خود را از جهات مختلف مانند فراوانی قطعات یدکی و دوام کمی بهتر نسبت به رقیب نیز جلب کرده است. اما با خروج رنو از ایران شواهد حاکی از پایان دوران حکومت این شرکت بر تولیدات داخلی ایران بوده و هم‌اکنون حضور پررنگ برلیانس در کشورمان نیز نشانه‌ای از تغییرات بزرگ رخ داده در بدنه اقتصادی و صنعتی خودروسازی ایران است و آینده استپ وی را کمی مبهم می‌کند.



منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

انتهای پیام/ 

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار